13 March 2009

Doa pengasih

Guest

Salam

Saya berharap panel feqh yang budiman dapat memaparkan doa yang diajar baginda RasuluLlah kepada Abu Hurairah r.a agar manusia mengasihinya. JKK.

****************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Abu Hurairah r.a. pernah meminta Rasulullah SAW berdoa supaya dia dan ibunya dikasihi oleh orang lain, lalu baginda berdoa. Kisah ini berlaku selepas ibunya masuk Islam dengan doa daripada Rasulullah SAW.

Abu Hurairah melaporkan:

قلت يا رسول الله ادع الله أن يحببني أنا وأمي إلى عبادة المؤمنين ويحببهم إلينا قال فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم اللهم حبب عبيدك هذا - يعني أبا هريرة - وأمه إلى عبادك المؤمنين وحبب إليهما المؤمنين فما خلق مؤمن يسمع بي ولا يراني إلا أحبني

Maksudnya: Aku berkata: Wahai Rasulallah, berdoalah kepada Allah supaya aku dan ibuku dikasihi oleh hamba-hambaMu yang beriman, dan mereka dikasihi oleh kami. Lalu Rasulullah SAW berkata: "Ya Allah, jadikanlah hambaMu ini (yakni: Abu Hurairah) dan ibunya dikasihi oleh hamba-hambaMu yang beriman, dan mereka (hamba-hambaMu) pula dikasihi oleh mereka (Abu Hurairah dan ibunya)". Lalu, tidak ada seorang mukmin yang mendengar tentang diriku dan melihatku melainkan dia mengasihiku.
Direkod oleh Muslim (no: 2491)

Wallahu A'lam

0 comments:

Post a Comment