08 March 2009

Doa Pengikat Kasih

allawudden

Assalamualaikum....bolehkah moderator kat al-ahkam bagi tips-tips doa untuk pengikat kasih dengan orang yang dicintai dengan harapan dapat kekal hingga ke anak cucu....sekian Assalamualaikum

*************
g@y@t

w'salam,

tidak ada di dalam Islam yg dinamakan ayat pegasih dan tidak ada kaifiat tertentu dalam bab ini kecuali kaifiat doa yg dijelaskan dlm Islam secara umum. Oleh itu, tidak menjadi kesalahan utk bermohon doa kpd Allah agar dijodohkan kita dgn gadis idaman kita. Namun, ia adalah doa sepertimana doa2 yg kita baca. WA.

Wassalam

**********
kamin
Panel Feqh

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah. Terima kasih Ustaz Gayat. Tidak diketahui akan do'a yang khusus bagaimana mengikatkan kasih sayang diantara dua insan sehingga keanak cucu. Berdo'alah dengan menggunakan Nama-Nama dan sifat-sifat Allah, dan diantaranya terdapat nama-nama yang menunjukkan kasih sayang Allah kepada makhluknya. Firman Allah swt :

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
"Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu" - [al-A’raaf 7:180].

Do'a boleh dibaca didalam apa-apa bahasa yang boleh difahami. Menurut Sheikh Al-Islam Ibn Taimiyah :

والدعاء يجوز بالعربية ، وبغير العربية ، والله سبحانه يعلم قصد الداعي ومراده ، وإن لم يقوِّم لسانه ، فإنَّه يعلم ضجيج الأصوات ، باختلاف اللغات على تنوع الحاجات ...
"Do'a dibolehkan didalam bahasa Arab dan bukan bahasa Arab, demi Allah mengetahui apa yang tersirat didalam do'a permintaannya, tidak kira bahasa apa yang disebutnya, kerana sesungguhnya dia mendengar semua suara dari pelbagai bahasa, memohon pelbagai jenis hajat...." (Majmu’ al-Fataawa, 22/488-489).

Contoh do'a kasih-sayang yang dibaca oleh setengah-setengah orang, misalnya seperti (bukan dari hadith Nabi saw):-

اللهم اجعلني محبوبا في قلوب المؤمنين الى مائة الف او يزيدون
[Allahummaj 'alni mahbuuban fi quluubil mukminiina ila miati alfin au yaziiduun]
"Ya Allah Jadikan aku dicintai didalam hati orang mukmin sebanyak 100,000 atau lebih"

Do'a dan amalan zahir mestilah selari. Kalau kita seorang yang keras hati, tidak mempunyai perasaan kasih-sayang terhadap makhluk Allah, maka bagaimana orang lain hendak mengasihani kita? Apa yang dido'a dan apa yang dilakukan tidak selari. Sebagaimana hadith dari Abu Hurairah ra., dimana ada seorang yang mempunyai 10 orang anak (tidak pernah diciumi anaknya) melihat Rasulullah saw mencium cucu baginda Saidina Hassan, lalu baginda bersabda :

من لا يرحم لم يرحم
"Barangsiapa yang tidak mengasihi, dia tidak akan dikasihani"

WA, wassalam
==========
Rujukan

1. Mohammad bin Abdul Rahman Qasim. Majmu' Fatawa Shiekh Al-Islam Ibnu Taimiyah - 1, 22, 27. Mekah : Percetakan Al-Hukumah, 1969.

0 comments:

Post a Comment