Ana ada sedikit kemusykilan…
Berkenaan dengan 99 asma’ul Husna… siapa yang mengumpulkan kesemua 99 nama Allah tersebut? Atau sememangnya pernah dinyatakan oleh Rasulullah sendiri melalui hadisnya? WA
****************
pendekar
وعليكم السلام و رحمة الله وبركاته
{ بسم الله الرحمن الرحيم }
(( رب إشرح لي صدري و يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي ))
Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.
Terima Kasih kepada Saudara VhoutenJr yang masih lagi tidak putus-putus menziarahi kami di al-Ahkam.online ini .
Tidak dapat dinafikan , pengetahuan berkenaan dengan Allah Ta’ala dan sifat-sifat-Nya merupakan satu kemestian ke atas setiap umat Islam , yang mana tanpa pengetahuan yang ampuh dan kukuh mengenainya , pastinya seseorang itu mudah terjebak ke dalam jurang kesesatan dan lubang kegelinciran . ( Wal ‘iyadzubilLahi Min Dzalik ) .
Allah Ta’ala berfirman :
وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
Ertinya : “Hanya milik Allah Asmaa-ul Husna , maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut Asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya . Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan “ ~ Surah al-A’araf : 180 .
Allah Ta’ala berfirman lagi di dalam ayat 110 , Surah al-Isra’ :
قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَـنَ أَيًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً
Ertinya : “Katakanlah : "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman ! . Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam sembahyangmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah ( bersederhanalah ) di antara kedua itu ".
Allah Ta’ala berfirman lagi di dalam ayat 8 , Surah Toha :
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى
Ertinya : “ Dialah Allah, tidak ada sama-sekali Tuhan ( yang berhak disembah ) melainkan Dia. Dia mempunyai al asmaaul husna ( nama-nama yang maha indah ), ".
Allah Ta’ala berfirman lagi di dalam ayat 24 , Surah al-Hasyr :
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Ertinya : “Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa sahaja yang di langit dan bumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. ".
Sabda Baginda Rasulullah s.a.w :
حَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِلَّهِ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ اسْمًا مَنْ حَفِظَهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ
Ertinya : “ Diriwayatkan daripada Saidina Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda: Allah memiliki sembilan puluh sembilan nama. Sesiapa yang menghafalnya, nescaya dia akan masuk Syurga ….. “ ~ Hadis sahih diriwayatkan oleh Al-Imam al-Bukhari rh dan Al-Imam Muslim rh .
HURAIAN RINGKAS HADIST DI ATAS :
(( Allah memiliki sembilan puluh sembilan nama )) : Yang dikenali sebagai Asmaul Husna ( Nama-nama Allah Yang Maha Indah ) . Sabda Baginda Rasulullah s.a.w di atas tidaklah semestinya menunjukkan bahawa nama-nama Allah Ta’ala hanya berjumlah 99 sahaja . Seperti orang yang mengatakan : “ Saya mempunyai 3 buah kereta “ ~ Tidaklah menunjukkan dia hanya mempunyai 3 buah kereta sahaja . Mungkin juga dia mempunyai lebih daripada 3 buah kereta , Cuma dia tidak menyatakan hal itu ketika dia bercakap tadi .
Asmaul Husna tidaklah terbatas kepada 99 sahaja . Malahan di dalam beberapa ayat-ayat Al-Quranul Karim dan hadist –hadist sendiri terdapat lebih daripada jumlah 99 itu , seperti :
“ Allah “ , “ Ar-Rab “ ( Tuhan Yang Maha Mencipta dan Menjaga ) , “ Al-Hanan “ ( Tuhan Yang Maha Kasihan Belas ) , “ Al-Manan “ ( Tuhan Yang Paling Banyak Anugerah-Nya kepada makhluk ) , “ Al-Ahad “ ( Tuhan Yang Maha Esa ) , “ Al-Kafi “ ( Tuhan Yang Maha Memberi Kecukupan ) , “ Al-Mughist “ ( Tuhan Yang Maha Membantu ), “ Al-Muhit “ ( Tuhan Yang segala kekuasaan dan pengetahuan-Nya meliputi segala-segalanya ) , “ Al-Qarib “ ( Tuhan Yang Maha Hampir Pengetahuannya terhadap makhluk-Nya ) , “ Al-Qadim “ ( Tuhan yang sedia ada sejak azali ) , “ Al-Witr “ ( Tuhan Yang Maha Tunggal / Esa ) , “ Al-Fatir “ ( Tuhan Yang Maha Mencipta ) , “ Al-‘Allam “ ( Tuhan Yang Amat Lagi Sangat Tahu segala-galanya ) , “ Al-Akram “ ( Tuhan Yang Tersangat Pemurah Lagi Teramat Mulia sehingga mengatasi segala orang yang bersikap pemurah dan mulia ) , “ Al-Mudabbir “ ( Yang Maha Mengatur ) , “ Dzul-Ma’arij “ ( Yang Maha Menguasai dan Memiliki tangga-tangga para malaikat a.s , “ Dzut Towli Wa Dzul Fadhli “ ( Tuhan Yang Sentiasa Maha Mempunyai Berbagai Nikmat dan Kelebihan ) dan selainnya .
(( … Sesiapa yang menghafalnya … )) : [/color] Para Ulama’ rh berselisih pendapat mengenai apakah maksud sebenar bagi perkataan “ menghafalnya “ itu .
1 – Ada yang mengatakan ianya sekadar menghafal sebagai mana zahir hadist di atas .
2 – Ada pula yang mengatakan maksudnya ialah mengetahui maknanya dan beriman dengannya .
3 – Mencontohi akhlak-akhlak menerusi Asmaul Husna sedaya-upaya yang mampu .
4 – Maksudnya ialah : “ Sesiapa sahaja yang berjaya mengkhatamkan Al-Quranul Karim 30 juzuk “ . Ini kerana sesiapa sahaja yang telah mengkhatamkan ( menamatkan ) bacaan ayat-ayat suci Al-Quranul Karim itu bermakna dia telah menyebut semua nama-nama Allah Ta’ala .
Siapakah yang memberikan nama-nama Allah Ta’ala itu ? :
Sudah tentulah Allah Ta’ala sendiri yang memberikan nama-nama itu kepada Zat-Nya sendiri . Lantaran itulah majoriti ulama’ Ahlus Sunnah Wal Jama’ah mengatakan bahawa nama-nama Allah Ta’ala itu adalah TAUQIFI .
“ TAUQIFI “ ertinya sesuatu perkara yang boleh dikerjakan ( dan boleh diyakini ) hanya dengan adanya bukti-bukti yang jelas lagi kuat daripada Allah Ta’ala dan Baginda Rasulullah s.a.w . Lawan ( antonim ) bagi perkataan “ TAUQIFI “ ialah “ IJTIHADI “ .
Hal ini dijelaskan sendiri oleh Syeikh Ibrahim al-Liqani ( rh ) di dalam kitabnya yang amat tersohor ; “ Jauharah at-Tauhid “ :
واخْتِير أَنَّ اسْمَهُ تَوْقِفِيََّة
“ Dan pendapat yang terpilih ialah sesungguhnya nama-nama Allah Ta’ala itu adalah Tauqifiah “
كَذَََاالصِّفَاتُ فَاحْفَظِ السَّمعِيَّة
“ Begitulah juga dengan sifat-sifat Allah Ta’ala , maka hafallah nama-nama yang datang secara sam’ieyah itu ( hanya diketahui apabila adanya bukti-bukti yang kukuh drp Allah Ta’ala dan Rasul-Nya s.a.w ) “ .
Apatah lagi Baginda Rasulullah s.a.w sendiri pernah berdoa kepada Allah Ta’ala dengan doanya :
أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ
Ertinya : “ Ya Allah , aku bermohon kepada mu dengan setiap nama yang kau berikannya sendiri kepada Zat-Mu , ataupun yang telah pun Engkau ajarkan kepada salah seorang daripada makhluk-Mu , ataupun dengan setiap nama yang telah Engkau sebutkannya di dalam kitab yang telah Engkau turunkan ….. “ ~ Hadis diriwayatkan oleh Al-Imam Ahmad Bin Hanbal .
Jadi , yang jelas di sini sebagai mana pandangan majoriti Ahlus Sunnah Wal Jama’ah :
{ Semua nama Allah S.W.T itu bersumber daripada Zat-Nya sendiri ataupun melalui sabda – sabda Baginda Rasulullah s.a.w } .
Sekian . Semoga ada manfaatnya .
Wallahu A’alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad .
RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN
1- AL-IKTIQAD WAL HIDAYAH ILA SABILIR RASYAD ‘ALA MAZHAB as-SALAF WA ASHAB al-HADIST
Oleh : Al-Imam al-‘Allamah al-Hafiz al-Baihaqi ( rh )
Semakan semula oleh : Al-‘Allamah as-Saiyid al-Jumaili ( ha )
Halaman : 33- 49
Terbitan : Darul Kitab al-‘Arabi , Beirut
2 – TUHFATUL MURID ‘ALA JAUHARAH at-TAUHID
Oleh : Al-Imam al-‘Allamah al-Baijuri ( rh )
Semakan semula dan komentar oleh : Al-‘Allamah Prof. Dr. ‘Ali Jum’ah Muhammad asy-Syafi’e ( ha )
Halaman : 154 - 155
Terbitan : Darus Salam , Kaherah
3 – AL-MUKTASAR al-MUFID FI SYARH JAUHARAH at-TAUHID
Oleh : Al-‘Allamah Syeikh Dr. Nuh ‘Ali Salman al-Qudhoh ( ha )
[ Bekas Mufti Angkatan Tentera Jordan ]
Halaman : 85 - 86
Terbitan : Dar ar-Radzi , ‘Amman
4 – HURAIAN JAUHARAH at-TAUHID ( BHG KETUHANAN )
Oleh : Al-Fadhil Syeikh Haji Ahmad Tirmidzi Taha [ M.A An American Open University In Cairo ]
& Al-Fadhil Ustaz Haji Hasanuldin Mohamad [ M.A A.O.U In Cairo & Al-Azhar asy-Syarif ]
Jilid 1 , Halaman : 209 - 219
Terbitan : Persekutuan Melayu Rep. Arab Mesir ( PMRAM )
5 – AHSANUL KALAM FIL FATAWA WAL AHKAM
Oleh : Al-‘Allamah Syeikh ‘Atiah Saqr ( ha )
[ Bekas Pengerusi Lujnah Fatwa AL-Azhar ]
Jilid 5 , Vol : 21, ms 191 - 192
Darul Ghad al-‘Arabi , Kaherah
و إلى اللقاء إن شاء الله تعالى
والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته
0 comments:
Post a Comment