23 March 2009

Doa Dari Nabi

juhari

Salam

1. Saya ada mendengar pendapat yang mengatakan,bidaah sekirannya selepas solat berzikir secara jahr beramai-ramai. Betul ke ?

2. Sekiranya bidaah,yakni tak boleh bezikir secara kuat selepas solat, macamana ulama2 dulu dapat tau bahawa doa2 tertentu ialah doa yang nabi selalu amalkan selepas solat ?

terima kasih Wassalam

***************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1. Nabi SAW tidak pernah berzikir secara jamaie bersama-sama para makmum selepas sembahyang fardhu dengan satu suara atau satu nada. Tidak ada seorang sahabat pun menukilkan perbuatan seperti ini, sedangkan solat adalah amalan harian yg dilakukan 5 kali sehari. Dan tidak ada seorang pun dari kalangan imam2 mazhab yang mengatakan ianya sunat. Begitu juga amalan doa secara jamaie.

Kata Ibn Taimiyyah: Amalan berdoa oleh imam dan makmum secara jamaie selepas sembahyang adalah bidaah, yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW. Yang dilakukan baginda ialah doa di dalam solat. (Majmuk Fatawa 22/305, 300).

2. Tidak semestinya kena baca doa secara beramai-ramai barulah para sahabat dapat menukilkan doa-doa dari Nabi. Di sana banyak hadis-hadis yang Nabi SAW mengajar dan mentalqinkan bacaan-bacaan doa kepada para sahabat.
Contohnya: Hadis Nabi SAW mengajar Muaz satu doa yang elok dibaca di akhir solat. Begitu juga Nabi mengajar kepada Abu Bakar satu doa yg dibaca dalam solat. Dan banyak lagi contohnya.

Begitu juga bacaan zikir selepas solat, para sahabat mendengar daripada amalan Nabi SAW, dan ada yg diajar secara terus oleh baginda. Tetapi tidak ada nukilan sahabat bahawa ia dilakukan secara jamaie iaitu dengan diketuai oleh Rasulullah SAW sebagai tekong, dan diikuti oleh sahabat dengan satu suara dan satu nada. Upacara begini dilakukan oleh mutaakhhirin.

Wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment