17 June 2010

Di Mana Tempat Roh Orang Yang Meninggal

Postby a w 0 1 »

Assalamualaikum Semua,

saya nk tau, selepas mati, kemanakah roh kita akan pergi?jasad mmg ada dlm tanah, tp roh org mati akan berada di mana dan sehingga bila. Yg saya tau selepas mati, mmg x timbul da isu roh ni, kita mmg xde contact dah dgn roh org mati ke apa ke.kepercayaan ramai org yg roh dtg balik or bleh berkomunikasi dgn roh tu adakah ianya benar? , tetapi bagaimana pula ada org yg blh melihat hulubalang or pendekar yg masih bertapa di gunung2 yg dipercayai hidup sehingga beratus tahun sejak zaman sultan melaka?

sekian


*************************************
Postby kamin »

Wa’alaikumussalam.

Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, In Sya Allah.

Apabila seseorang itu mati, maka rohnya akan dibawa kepada satu alam yang dinamakan alam al-bazakh. Secara bahasa, barzakh bermaksud pemisah (sila lihat surah al-Rahman ayat 20). Ia bermaksud suatu peringkat atau tempat persingahan diantara satu penghidupan dan penghidupan yang lain selepas kematian. Ia merupakan penghidupan selepas mati dan Hari Kiamat. Firman Allah swt :-

وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
“….sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).” (al-Mukimin ayat 100)

Disana mereka akan disoal dua malaikat, Munkar dan Nakeer. Penghidupan disana amat berbeza dengan penghidupan di dunia. Didalam sahih Bukhari ada menjelaskan mengenai azab didalam alam al-barzakh berbeza menurut dosa yang mereka kerjakan.

Mengenai apakah orang hidup dapat mengetahui penghidupan di dunia? Syeikh Faizal Mawlawi, Naib Pengerusi Majlis Fatwa Eropah mengatakan bahawa orang yang mati tidak tahu menahu mengenai apa yang berlaku pada orang hidup, kerana dia berada didalam alam yang berbeza. Walaubagaimana pun diriwayatkan bahawa orang mati dapat merasai tapak kaki mereka yang berjalan diatasnya. Diriwayatkan bahawa Nabi :saw melihat manusia didalam perigi, yang merupakan mayat orang yang tidak beriman yang terbunuh didalam Perang Badar dan bersabda : “Adakah anda berjumpa kebenaran mengenai apa yang Tuhan janjikan kepada kamu? Umar ra bertanya : Anda bertanyakan kepada orang yang sudah mati, Nabi :saw bersabda : Mereka mendengar lebih baik dari kamu, akan tetapi mereka tidak boleh menjawab” [hadith al-Bukhari].

Jelas didalam hadith ini bahawa orang yang berada didalam kubur tidak boleh berkomunikasi dengan orang yang masih hidup. Firman Allah swt :-

وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ
“dan (engkau wahai Muhammad) tidak dapat menjadikan orang-orang yang di dalam kubur mendengar (dan menerimanya).” [ Surah Fatir, 22].

Mengenai hulubalang atau pendekar yang dikatakan masih hidup bertahun-tahun itu sudah pasti ia bukan Roh. Kalau ia merupakan roh-roh yang dapat keluar dari Alam barzakh, sudah tentu panglima2 ini tidak akan bertapa, tetapi terus menemui manusia untuk menjelaskan kepada mereka mengenai Azab Kubur yang sangat pedih itu. Apa yang dianggap roh panglima itu merupakan Qarin-Qarin (JIN) yang telah ditinggalkan oleh ttuannya. Anda boleh melayari tautan dibawah untuk penjelasan lebih lanjut.

SJ-01-0071: Qarin.

SJ-01-0130: Pendamping - Roh atau Jin?

Kalaulah roh-roh ini boleh kita temui, alangkah bagusnya kita dapat diketemukan dengan roh2 Nabi :saw dan para sahabat. Sudah tentu banyak pertumpahan darah dapat dielakkan, banyak persoalan agama, terutamanya hadith dapat diselesaikan. Tidak timbul lagi hadith lemah dan palsu. Tiada lagi wujud isu-isu bid’ah dsb. Semuanya boleh dirujuk kepada roh Nabi :saw. Cuba kita fikir-fikirkan………

Sekian, wassalam

3 comments:

Fakir said...

Nabi pernah ditanya mengenai Roh. Lantas Allah berfirman "Apabila mereka bertanya mengenai roh, maka katakanlah bahawa roh itu urusan Allah....WA

Anonymous said...

yup btul skli

Unknown said...

Allah.....

Post a Comment