07 June 2009

Apa Maksud Salawat

Guest

tuan,

apakah maksud selawat ke atas nabi?
benarkah ia adalah doa?


*********************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam ,

Selawat adalah kata jamak dari kalimah Solat.Selawat menurut bahasa ertinya ialah doa , rahmat dari Allah , memberi berkah dan ibadat.

Firman Allah swt dalam surah Al-Ahzab ayat 56 :

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya

Berselawat artinya: kalau dari Allah berarti memberi rahmat : dari malaikat berarti memintakan ampunan dan kalau dari orang-orang mukmin berarti berdoa supaya diberi rahmat seperti dengan perkataan : Allahuma shalli ala Muhammad.

WA

2 comments:

Veenlin said...

Salam..saya ingin tahu bacaan salawat dalam tulisan rumi...saya tak tau nak baca Al Quraan..saya orang baru dalam agama islam..tersangat nak tau membaca Al Quraan tapi tak tau dengan siapa saya nak cari..

Admin said...

Salam Veen

boleh baca dalam tulisan rumi untuk sementara waktu tapi syaratnya mestilah mendengar dulu dari kenalan lain untuk sebutan dalam arab yang tepat. Tersalah sebutan tanpa mengubah makna adalah dimaafkan.

Pejabat PERKIM yang terdekat ada menyediakan kuliah mingguan serta tunjuk ajar untuk saudara baru kita. Sila dapatkan maklumat lanjut di samping sebahagian masjid ada yang mengelolakan klas pengajian alQuran untuk orang dewasa.

Semoga anda diberkati Allah... jazakallahu khairan jaza'

Post a Comment