07 June 2009

Doa Angin Ahmar

geng_gelugoq


doa angin ahmar..ada ke tidak doa tuh..sbb ada cerita kita kena baca sekurang-kurangnya sekali seumur hidup untuk elak sakit angin ahmar...mita penjelasan


*************************
al-jawhar
Panel Feqh

Bismillahi wal hamdulillah ,

Al-jawab :

Sepanjang pengetahuan dan pencarian kami , tidak ditemui asal usul doa angin ahmar yang menjadi pegangan sebahagian masyarakat melayu.

Doa ini sememangnya di amalkan oleh masyarakat melayu dengan tujuan supaya serangan angin ahmar dapat dielakkan lantaran penyakit tersebut yang cukup digeruni serta amat berbahaya.

Apa yang kami temui ialah riwayat-rimayat doa angin ahmar dalam kitab-kitab perubatan melayu yang setelah diteliti ianya tidak sahih dan merupakan rekaan semata-mata.

Maka kesimpulannya , adalah lebih baik jika kita memohon kepada Allah swt dengan doa-doa yang memang thabit dari Sunnah Rasulullah saw dalam menghindari serangan apa jua penyakit dan musibah.Ini kerana beramal dengan sunnah Rasulullah saw adalah suatu perkara yang lebih baik.

WA

9 comments:

Anne said...

Sejarah Doa Angin Ahmar
Penyakit Angin Ahmar ialah penyakit mati sebahagian badan, yang biasanya datang dengan tiba-tiba dan sukar pula untuk diubati. Walau bagaimana pun dengan rahmat dan belas kasihan Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya maka melalui Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam umat Islam dikurniakan Doa yang sangat mustajab dan besar faedahnya bagi menjauhi penyakit tersebut disamping lain-lain penyakit berbahaya dan bala bencana.

Penyakit Angin Ahmar ini mempunyai sejarahnya yang tersendiri, telah ada semenjak zaman Nabi Sulaiman a.s..Semasa baginda menerima mengadap segala rakyatnya termasuk segala jin, manusia dan binatang, tiba-tiba baginda merasa ujub atau bangga diri; dalam hatinya berkata siapakah makhluk Allah yang tidak mahu tunduk kepadanya.

Seketika itu juga menjelma satu makhluk seperti lembaga manusia, yang besar, gagah dan hebat serta garang. Nabi Sulaiman terkejut dan menggeletar lalu bertanya kepada lembaga itu siapakah dia, dan mengapa ia datang. Lembaga itu menjawab bahawa dia bernama Ar-Raihul-Ahmar (Angin Ahmar) iaitu penyakit yang amat berbahaya dari lain-lain penyakit. Ia diberi kuasa untuk mendatangkan kesakitan kepada anak cucu Adam, termasuk boleh meresap masuk ke dalam urat saraf dan darah, dan juga otak seseorang hingga hilang akal.

Nabi Sulaiman segera mengarahkan panglima-panglimanya agar membunuh Ar-Raihul-Ahmar itu; namun lembaga itu menjawab bahawa tiada sesiapa makhluk yang boleh membunuhnya, lalu segera menghilang. Angin Ahmar itu masih ada hingga zaman Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam dan zaman kita sekarang. Pada zaman Nabi Muhammad cucu baginda iaitu Saiyidina Hassan bin Ali pernah terkena penyakit rongga dan keluar darah. Ketika itu turun Malaikat Jibril dan memberitahu baginda bahawa Hassan terkena penyakit Angin, lalu baginda bertanya adakah ubat penawarnya. Jibril menjawab ada lalu ghaib. Sebentar kemudian Jibril kembali dan memberitahu Rasulullah, bahawa Allah SWT telah mengurniakan Doa mustajab bagi sesiapa yang membacanya walau pun sekali seumur hidupnya. Baginda pun membaca doa ini; lalu dengan sebentar itu juga sembuhlah Saiyidina Hassan, boleh berdiri dan sihat walafiat. Baginda lalu menganjurkan kepada para sahabat agar mengajarkan Doa ini kepada umat Islam sekalian.

Admin said...

harap jangan bawa riwayat yang tidak ada asal usul puncanya.... riwayat syiah atau israiliyat tidak diterima di sini...

thesaltasin@yahoo.com said...

Assalaamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Anne
Sejarah Doa Angin Ahmar ........

.memang riwayat yang ini yang pernah saya dengar , terlepas riwayat Shahih atau tidaknya , dan tentang DO'A .......selama DO'A itu tidak keluar dari ATURAN yang Islami ......ya boleh diamalkan. dan tidak perlu selalu memakai bahasa Arab .......

Wassalaamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

https://thesaltasin.wordpress.com/category/al-quran-teks-dan-terjemahan/

Anonymous said...

apa pulak doa angin ahmar tu ciptaan manusia pulak??apa yg saya jumpa ialah malaikat jibril senderi yg beri kpd Nabi SAW.sila buat penyelidikan dulu yer saudara..

mualaf said...

Keliru... mana yang betul admin @ Anne.

Anonymous said...

saya juga banyak baca kat buku..kisahnya Cucu nabi muhammad saw iaitu saidina hassan pernah terkena angin ahmar dan jibril telah memberinya satu ayat yg panjang untuk di baca iaitu jika dibaca sekali akan terhindar lah kita dari penyakit angin ahmar seumur hidup kita.. selepas mengamalkan dengan izin Allah hassan pun sembuh seperti sediakala..

Anonymous said...

Admin jahil agama

Anonymous said...

amalkan aja

Anonymous said...

dalam masalah doa tidak timbul masalah sohih atau dhaif.selagi tidak ada lafaz syirik atau meragukan maka boleh diamalkan .yg tak boleh tu dalam masalah hukum.jumhur muhaddisin menyebutkan perkara ini.ika hadis tu mungkar atau dhoif atau aziz tak boleh hujjah dalam masalah fikhiyyah .ini doa.amalkan aja.lagipun mana ada lafaz ibrani atau suryani dalam doa angin ahmar ni.

Post a Comment