23 March 2009

Imam Shafie Mengharamkan Tahlil?

Guest

Betulkah Imam Syafie mengharamkan tahlil.
Saya cuba carik dalam arkib tetapi terlalu banyak posting
antaranya positng Han**ukkau yang berjela jela....payah nak baca.
Adakah benar ada orang mengatakan Imam Syafie mengharamkan
tetapi Imam Ramli mengharuskan tahlil.

*******************
thtl

al-Jawab:

Tahlil di sini adalah bermaksud tahlilan arwah atau selamatan di rumah kematian yang mana upacara tahlil diadakan sempena kematian dan disertai dengan jamuan makan kpd peserta tahlil.

Imam Syafi'iy ra adalah seorang Imam bertaraf mujtahid mutlak, penegak sunnah Muhammad, tidak sekali-kali mengharamkan sesuatu yang tidak tsabit secara qat'iy (tegas dan lugas) dari dalil2 syara'. Apa yang dikatakan oleh al-Imam ialah "wa akrah" maksudnya aku membenci. Kemungkinan di nusantara, ustaz2 memahami wa akrah itu sebagai haram. Yang sebenarnya, al-Syafi'iy membencinya kerana ia adalah sesuatu bid'ah dan bid'ah mematikan sunnah. Maka Imam salaf membenci bid'ah.

2. Tidak benar bahawa Imam Rimli mengharuskan kerana Imam syarf anNawawi menyimpulkan dalam alMajmu' (juz 15) bahawa Imam Syafi'iy dan pengikut2nya menetapkan ia adalah amalan amat dibenci.

Bahkan Mufti madzhab Syafi'iy di kota Mekkah, Mufti Ahmad Zaini Dahlan menetapkan pendapat yang sahih dalam madzhab syafi'iy ialah bid'ah mungkar dan mendapat pahala jika sesiapa mengingkarinya (tidak membuatnya). [Hashiah allamah alJamal ala syarh al-Minhaj]

sekian. WA

0 comments:

Post a Comment