13 March 2009

Ayat-ayat Pendinding

Guest

Assalamualaikum wbt Syaikh2 kat sini,

Nak tau amalan2 yang mengikut sunnah untuk melindungi harta benda (rumah, kilang, ladang, kedai dan sebagainya) dari manusia2 yang jahat, jin setan dan sebagainya.

Yang berupa ayat2 tertentu ka, doa2 or zhikir2 yang shahih.

serta kalau boleh bagi rujukan dan kitab2 yang bersangkutan.

Sudah tentu, yang pertamanya mestilah berusaha mengadakan sistem kawalan yang baik (pagar, alarm, guard dsbnya).

Segala jawapan diucapkan ribuan terima kasih,

Shah,

*************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Antara doa yang warid untuk mendapat penjagaan Allah pada diri, agama, keluarga, harta benda ialah:

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِى دِينِى وَدُنْيَاىَ وَأَهْلِى وَمَالِى اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِى وَآمِنْ رَوْعَاتِى اللَّهُمَّ احْفَظْنِى مِنْ بَيْنِ يَدَىَّ وَمِنْ خَلْفِى وَعَنْ يَمِينِى وَعَنْ شِمَالِى وَمِنْ فَوْقِى وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِى

maksudnya: Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon keselamatan di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kekemaafan dan keselamatan dalam agamaku, duniaku, keluargaku, dan harta bendaku. Ya Allah, tutuplah keaibanku, dan tenangkanlah rasa ketakutanku. Ya Allah, jagalah aku dari sudut hadapanku, dari sudut belakangku, sebelah kananku, sebelah kiriku, dan dari sebelah atasku. Dan aku meminta perlindungan dengan keagonganMu daripada aku terpedaya dari arah bawahku (yakni: dari tertimbus dalam bumi).

Kata Ibn Umar: Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan doa ini ketika petang dan pagi. HR: Abu Daud (no: 50076), Ahmad (no: 4785).

Selain itu ada banyak lagi doa-doa lain yang diajar Nabi SAW. Boleh rujuk buku kecil: Hisnul Muslim susunan al-Qahtaniy.

0 comments:

Post a Comment