14 March 2009

Hizb

Al-Ghuraba'

Salam

apa pandangan ahli panel tentang hizb2 spt ...

Hizib Bahar oleh As-sayyid asy-Sayiakh Abil Hasan Asy-Syadzili
Hizib Nasar oleh Syaikh Abil Hasan Asy-Syadzili, juga oleh Al-Imam Abdullah bin Alawi Al-Haddad.
Hizib An-Nawawi oleh Al-Imam An-Nawawi
Hizib Wiqayah oleh Ibn Arabi
Hizib Autad dsb

Adakah hizb2 nie sesuai dgn Sunnah?
Betul ker Imam Nawawi Rhm juga menyusun Hizb2 nie..?

Jzkk

********
thtl

Wassalam

al-Jawab:

Hizib adalah himpunan zikir dan do'a yang dinisbahkan kepada pengumpulnya atau tokoh yang memperkenalkan hizib tersebut. Kami tidak boleh memberi komen terbuka kepada hizib yang anda senaraikan kerana ia melibatkan sensitiviti kumpulan tareqat yang mengamalkan hizib-hizib tersebut dan hizib itu adalah popular di tanah air kita sejak sekian lama.

Apa yang boleh kami katakan, hizib ni ada yang dikarang sendiri oleh tokoh2 tareqat dan ada hizb yang cuma menghimpunkan dari al-Qur:an dan hadith-hadith sahih. Kami amat menyarankan anda beramal dengan hizib yang hanya dihimpunkan dari al-Qur:an dan asSunnah oleh tokoh2 yang terkenal dengan perjuangannya menegakkan sunnah antaranya Kalim Tayyib oleh Imam Ibn Taymiyah, Wabil asSayyib oleh Ibn Qayyim, al-Azkar oleh Imam Nawawi, mereka ini tidak mengarang dan mengadakan zikir atau do'a yang baru, cuma menghimpunkan dari al-Qur:an dan hadith sahaja. Hizib generasi baru antaranya oleh al-Albani (sahih al-Azkar) dan Hisnul Muslim oleh Dr al-Qahthani dari Jordania.

Apakah hizib yang dikarang oleh tokoh tareqat itu sesuai dengan sunnah? Itu kami serahkan kepada anda sendiri, dapatkan naskhah asli Hizib tersebut dan padankan dengan Hizib yang kami senaraikan di atas. Kemungkinan ada persamaan dan ada yang anda tidak pernah lihat. Jika demikian sudah tentulah dia tidak selari dgn sunnah.

Imam nawawi diketahui menyusun kitab al-Azkar, hizibnya yang sudah maklum. Manakala Hizib Nawawi yang didakwa itu sanadnya adalah dari sanad Asia Tenggara dan kami tidak yakin ia suatu sanad yang bersambung kepada Imam Nawawi. Maka lebih selamat kita iktiraf hanya al-Azkar merupakan hizib anNawawi yang autentik dinisbahkan kepada beliau. sekian

*************
kamin
Panel Feqh

Quote:
Betul ker Imam Nawawi Rhm juga menyusun Hizb2 nie..?

Hizb Nawawi merupakan amalan yang di popularkan oleh Syeikh Muhammad bin Umar bin Ali atau lebih dikenali dengan nama Syeikh Nawawi Banten (1815-1897), ulama Jawi (Nusantara).


Nawawi Banten

Syekh Nawawi Banten memiliki nama lengkap Abu Abd al-Mu’ti Muhammad ibn Umar al- Tanara al-Jawi al-Bantani. Ia lebih dikenal dengan sebutan Muhammad Nawawi al-Jawi al-Bantani. Dilahirkan di Kampung Tanara, Serang, Banten pada tahun 1815 M/1230 H. Pada tanggal 25 Syawal 1314 H/1897 M. Nawawi menghembuskan nafasnya yang terakhir di usia 84 tahun. Ia dimakamkan di Ma’la dekat makam Siti Khadijah, Ummul Mukminin isteri Nabi.

(petikan dari blog - http://ronny-sachrony.blogspot.com/2007/09/syekh-nawawi-al-bantani.html )

1 comments:

Anonymous said...

tidak salah berzikir dengan zikir2 yg bukan dari Nabi SAW, asalkan tidak bertentangan dengan akidah dan tauhid. Lafaz umum Al-quran menyuruh kita mengingati Allah. Dan nabi tidak pernah melarang para sahabat memuji Allah dengan lafaz yang tersendiri

Post a Comment