13 March 2009

Mohon Bantuan Menjawab Zikir Berjemaah

ketayap

Mohon Bantuan tuan menjawab hujah-hujah berikut mengenai zikir/wirid berjemaah lepas solat - dalam satu forum lain.
==============================================

Hadis bab zikir berjemaah tu ada banyak. Kamu cari kamu akan jumpa. Saya bukan bertugas utk memuaskan hati kamu. Antaranya spt dibawah:

Sheikh Allamah Musnid Prof. Dr. Ali Jum'ah (Mufti Mesir) mengatakan (dalam buku beliau "Al-Bayan") bahawa: " Berhimpun untuk melakukan zikir secara berjemaah dalam satu halaqah (perhimpunan) merupakan suatu amalan yang sunnah, yang bersandarkan dalil syarak yang mulia.

"Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Bersabarlah kamu (tekunlah kamu) takkala bersama dengan orang-orang yang yang menyeru kepada Tuhan mereka (berdoa dan berzikir), samada petang ataupun pagi, dalam mengharapkanNya..." (Al-Kahfi: 28)

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya, bagi malaikat itu, sekumpulan malaikat yang berlegar-legar dalam mencari ahli zikir. Maka, apabila mereka (malaikat) mendapati satu kaum berzikir kepada Allah s.w.t., mereka (malaikat) akan berkata (kepada sesama para malaikat yang lain): "marilah segera kepada hajat kamu (apa yang kamu hajati)" Maka, mereka menaungi golongan yang berzikir (secara berjemaah tersebut) dengan sayap-sayap mereka sehingga ke langit dunia..." Al-Hadis. (riwayat Al-Bukhari).

Dari Mu'awiyah r.a. telah berkata, bahawasanya Nabi s.a.w. pernah keluar menuju ke halaqah para sahabat Baginda s.a.w.. Lalu, Baginda s.a.w. bertanya (kepada para sahabat yang berhimpun tersebut): "Apa yang menyebabkan kamu semua duduk berhimpun ini?" Mereka menjawab: "Kami duduk untuk berzikir kepada Allah s.w.t., memujiNya terhadap nikmatNya takkala Dia memberi hidayah kepada kami dalam memeluk Islam..." sehinggalah sabda Nabi s.a.w.: "Sesungguhnya Jibril telah datang kepadaku dan memberitahuku bahawa Allah s.w.t. berbangga terhadap kamu di hadapan mara malaikat" (hadis riwayat Muslim)

Dari Abi Hurairah r.a. telah berkata, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: "Tidaklah duduk sesuatu kaum, akan suatu majils untuk berzikir kepada Allah, melaikan para malaikat akan menaungi mereka, akan terlimpah rahmat ke atas mereka, dan Allah s.w.t. juga akan memperingati mereka..." (hadis riwayat Muslim)

Imam An-Nawawi dalam syarah beliau mengatakan bahawa: "hadis ini menunjukkan tentang kelebihan majlis-majlis zikir dan kelebihan orang-orang yang berzikir, serta kelebihan berhimpun untuk berzikir beramai-ramai.

-tamat ringkasan nukilan-

Demikianlah ringkasan daripada fatwa guru kami, Dr. Ali Jum'ah, yang merupakan Mufti Negara Mesir sekarang. Semoga Allah s.w.t. memberi manfaat dengan ilmu beliau kepada seluruh umat Islam.


Kata2 Imam Syafie tu lebih difahami oleh ulamak Mazhab Syafie. Kamu cari apa yg dikatakan oleh Imam An-Nawawi, As-Subki dll Ulamak Mazhab Syafie terhadap kalam Imam Syafie itu. Ianya bukan spt yg difahami oleh kebanyakan org yg spt sdr.

Sdr boleh lihat di sini utk membantu pemahaman sdr:

http://al-subki.com/v1/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=26

Kat cni bukan forum yg khusus bincang bab fiqh wahabi, aqidah songsang wahabi dll.
Kalau nak tahu serba sedikit berkenaan wahabi sdr boleh rujuk kat cni:

http://al-subki.com/v1/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=26
Dan kalau nak tahu asal usul Pengasas Wahabi dari mana, sila lihat kat cni:

http://geocities.com/traditionalislam/hadith_najd_kebenaran_yang_digeruni.htm

****************
thtl

al-Jawab:

1. Kami mengambil masa yang lama untuk menjawab soalan anda. Ini kerana isu zikir jama'iy dan gerakan Wahabi telah banyak dipaparkan di AAN. Jika anda rajin melayari archive AAN, isu zikir jama'iy dan Wahabi amat mudah dimengerti. namun kerana kami tahu anda tidak mempunyai banyak masa untuk melayari laman web kami, maka kami akan jawab secara ringkas sahaja.

2. Isu Zikir Jama'iy yang menjadi pertikaian antara golongan syafi'iyah nusantara yang bertopengkan laman web al-Subki.

Kita hendaklah kembali kepada istilah Zikir Jama'iy tu apakah gerangan ia?
Dalam istilah kami, Zikir jama'iy ialah zikir secara berkoir atau serentak di bawah satu ketua yang dikenali sebagai khalifah majlis atau juga tanpa ketua. Ia dilakukan secara serentak dan kemungkinan disertai dengan hayunan badan dan lenggok kepala dsbnya melantunkan rangkap2 zikir yang tertentu.

Inilah zikir jama'iy yang menjadi isu kerana zikir berkoir di bawah pimpinan khalifah majlis begini tidak dikenali di zaman salaf. Ia muncul pada tahun 216H di zaman pemerintahan al-Makmun dan dikembangkan oleh golongan sufi dan tareqat (Dr Nasyr 'Aql, KSA, Dirasat fil Ahwa' (282)

Manakala jika ada majlis zikir dan masing2 berzikir secara individual bukan dalam bentuk berkoir, maka tidak ada tegahan dan itulah nas-nas yang anda petik dalam laman web tsb.

3. Laman2 web yang anda cite yang ada nama al-Subki adalah aliran kaum tua atau tradisional yang mempunyai sengketa yang panjang dan berdarah. Ia adalah sengketa yang tak berkesudahan antara kaum tradisionalis atau madhabik dengan gerakan pembaharuan Arab saudi pimpinan Imam Muhammad Abdul Wahab. AAN tidak ada kena mengena dengan percakaran yang panjang ini. sekian WA

0 comments:

Post a Comment