07 June 2009

Haul dan Ratib

Guest

Salam,

Apakah haul dan ratib seperti ratib haddad?
Apakah ia amalan Nabi atau sahabat?
Apakah ia sunnah atau bidah atau harus?


********************
al-jawhar
Panel Feqh

Bismillahi wal hamdulillah ,

Al-Jawab :

Secara ringkas , setiap amalan zikir atau doa yang memang berasal dari Rasulullah saw, adalah dituntut untuk kita mengamalkannya.

Berdasarkan kepada pengetahuan kami yang sedikit dan melalui individu-individu yang terlibat dengan ratib al-haddad ini , ianya disusun oleh Abdullah bin Alawi Al-Haddad bagi menunaikan permintaan salah seorang murid beliau , Amir dari keluarga Bani Sa’d yang tinggal di sebuah kampung di Shibam, Hadhramaut. Tujuan ‘Amir membuat permintaan tersebut ialah bagi mengadakan suatu wirid dan zikir untuk amalan penduduk kampungnya agar mereka dapat mempertahan dan menyelamatkan diri daripada ajaran sesat yang sedang melanda Hadhramaut, Yaman ketika itu.

Daripada doa-doa dan zikir-zikir karangan beliau, Ratib Al-Haddad lah yang paling terkenal dan masyhur. Ratib yang bergelar Al-Ratib Al-Syahir (Ratib Yang Termasyhur) disusun berdasarkan inspirasi, pada malam Lailatul Qadar 27 Ramadhan 1071 Hijriyah (bersamaan 26 Mei 1661).

Ratib ini juga cukup popular dikalangan puak-puak sufi yang terdapat di sekitar Hadramaut , Yaman.

Ratib ini dimulai dengan bacaan al-Fatihah yang di ‘sedekah’kan kepada Rasulullah saw dan juga ditutup dengan bacaan al-fatihah yang di ‘sedekah’kan juga kepada Muhammad ibn Ali Ba’alawi, dan kepada asal-usul dan keturunannya, dan kepada semua penghulu dari keluarga bani ‘Alawi , kepada semua penghulu ahli Sufi , dan juga kepada Al-Habib Abdullah ibn Alawi Al-Haddad.

Suatu perkara yang perlu diingati dan menjadi kebiasaan wirid dan doa yang disusun oleh seseorang ulama atau tokoh Islam, terutamanya tokoh-tokoh sufi ialah, yang mana didalamnya mungkin terdapat unsur-unsur pujian dan pengagongan kepada tokoh tersebut yang boleh menjadikan para pengikutnya ta’asub kepada pemimpin tersebut.

Apa yang penting bagi kami ialah , ambillah dan amalkanlah seberapa banyak pun zikir dan doa yang datangnya dari Nabi saw agar ianya bersesuaian dan bertepatan dengan kehendak Islam.....

WA

0 comments:

Post a Comment