04 March 2009

Kenduri Masuk Rumah Baru

Assamualaikum,

Adakah amalan-amalan tertentu didalam Islam semasa kita memasuki rumah baru? Bagaimana pendapat ustaz tentang amalan orang kita yang mengadakan majlis bacaan yaasin, tahlil dan kenduri semasa masuk rumah baru? Apakah ianya bersesuaian dengan sunnah dan al-quran?

Wassalam.

********************
pendekar

وعليكم السلام و رحمة الله وبركاتهم
{ بسم الله الرحمن الرحيم }
(( رب إشرح لي صدري و يسرلي أمري وأحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي ))

Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.

Terima Kasih di atas soalan saudari tersebut . Alhamdulillah , berikut ini adalah jawapan-jawapannya :

1 – Di antara amalan-amalan yang ma’tsur ( sahih sumbernya ) daripada amalan Nabi Muhammad s.a.w itu sendiri adalah seperti berikut :

a- DOA MASUK KE DALAM RUMAH :

Sebagai mana dijelaskan oleh hadis-hadis berikut :

( I )

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ بَيْتَهُ فَذَكَرَ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ وَعِنْدَ طَعَامِهِ قَالَ الشَّيْطَانُ لَا مَبِيتَ لَكُمْ وَلَا عَشَاءَ وَإِذَا دَخَلَ فَلَمْ يَذْكُرِ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ قَالَ الشَّيْطَانُ أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ وَإِذَا لَمْ يَذْكُرِ اللَّهَ عِنْدَ طَعَامِهِ قَالَ أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ وَالْعَشَاءَ

Ertinya : Dari Jabir Bin Abdullah ra , dia berkata : Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : “ Apabila salah-seorang di antara kamu memasuki ke dalam rumah , dengan menyebut nama Allah tatkala dia masuk , dan tatkala dia makan , maka syaitan pun akan berkata ( kepada teman-temannya ) : Tidak ada tempat menginap bagi kamu sekalian dan tidak ada juga makan malam untuk kamu semua . Akan tetapi , ( jika salah-seorang drp kamu ) memasuki ke dalam rumah tanpa menyebut nama Allah , syaitan pun berkata ( kepada teman-temannya ) : Kamu semua malam ini akan dapat tempat menginap . Dan jika ( salah-seorang kamu ) tidak menyebut nama Allah ketika hendak makan , maka syaitan itu pun berkata ( kepada teman-temannya ) : Kamu semua akan dapat makan di malam ini “ . ~ Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim rh , di dalam Kitab Al-Asyribah : 3762 .

( II )

Sabda Rasulullah s.a.w lagi :

عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا وَلَجَ الرَّجُلُ بَيْتَهُ فَلْيَقُلِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلَجِ وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ بِسْمِ اللَّهِ وَلَجْنَا وَبِسْمِ اللَّهِ خَرَجْنَا وَعَلَى اللَّهِ رَبِّنَا تَوَكَّلْنَا ثُمَّ لِيُسَلِّمْ عَلَى أَهْلِهِ

Ertinya : Dari Abu Malik Al-Asya’ari , dia berkata : Rasulullah s.a.w pernah bersabda : “ Apabila seseorang itu masuk ke dalam rumahnya , maka ucapkanlah : ALLAHUMMA INNI AS ALUKA KHOIRAL MAWLAJI WA KHOIROL MAKHROJI , BISMILLAHI WA LAJNA , BISMILLAHI KHORAJNA, WA ‘ALALLAHI ROBBINA , TAWAKKALNA ~ Erti doa : Ya allah ! Saya memohon kepada-Mu , sebaik-baik tempat masuk , dan sebaik-baik tempat keluar . Dengan Nama Allah , kami masuk . Dan dengan Nama Allah , kami keluar , dan kepada Allah , Wahai Tuhan Kami !, Kami bertawakkal ( berserah-diri ) ~ Maka sesudah itu , hendaklah dia memberi salam kepada keluarganya ( ahli rumahnya ) ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam Abu Daud rh , di dalam Kitab Al-Adab : 4432 .

PENJELASAN :

Daripada kedua-dua hadis di ats , dapatlah kita fahami bahawa , kita dituntut untuk membaca doa sebelum masuk ke dalam rumah , tidak kiralah samada itu adalah rumah baru , dan lebih-lebih lagi rumah yang telah lama tidak berpenghuni . Doa yang diajarkan itu amatlah mudah , iaitu dengan mengucap Nama Allah Ta’ala seperti membaca : “ BISMILLAH… “ . Ataupun dituruti dengan pula dengan doa di dalam hadis kedua . Dan diakhiri pula dengan memberi “ Assalamu’alaikum “ kepada penghuni rumah . Kalau tiada penghuni rumah sekalipun , maka salam itu adalah untuk diri sendiri , dan juga untuk para malaikat a.s yang menjaga keselamatan umat Islam dan rumah-rumah mereka .

Firman Allah Ta’ala menerangkan perihal memberi salam ini :

فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً

Ertinya : “ … Maka apabila kamu memasuki (suatu rumah dari) rumah-rumah (ini) hendaklah kamu memberi salam kepada (penghuninya yang berarti memberi salam) kepada dirimu sendiri, salam yang ditetapkan dari sisi Allah, yang diberi berkat lagi baik… “ ~ Surah An-Nur , ayat 61 .

b- DOA KELUAR DARI RUMAH :

Rasulullah s.a.w juga mengajar kita agar berdoa apabila hendak keluar daripada rumah , sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Anas Bin Malik r.a , doanya ialah :

بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ

“ BISMILLAHI TAWAKKALTU ‘ALALLAH , LA HAULA WA LA QUWATA , ILLA BILLAH “ ~ Erti doa : “ Dengan Nama Allah , saya berserah-diri kepada Allah , Tiadalah Daya-Upaya dan Tiadalah sebarang kekuatan , melainkan dengan izin Allah “ . ~ Hadis Sahih diriwayatkan oleh Imam Abu Daud rh , di dalam Kitab Al-Adab : 4431 .

PENJELASAN HADIS :

Hikmah di sebalik ajaran Nabi s.a.w kepada kita melalui hadis ini ialah , apabila seseorang itu keluar , maka dia sendiri tidak pasti apakah yang akan berlaku ke atas dirinya , lantaran itulah , disarankan agar seseorang Islam itu menjaga dirinya sebaik mungkin dan berdoa dengan doa di atas , Usaha + Doa = Tawakkal ( Berserah-Diri kepada Allah Ta’ala ) . Selain itu ia juga merupakan satu adab di antara seorang hamba dengan Tuhannya , yang mana dengan membaca doa ini dan bertawakkal , seolah-olah si hamba itu meminta izin daripada Tuhannya untuk berjalan di atas muka bumi yang diciptakan oleh Tuhannya itu .

Hal ini mengingatkan saya kepada satu kisah yang termasyhur di dalam beberapa kitab Tasawuf . Ada seorang syeikh yang ‘alim bertanya kepada muridnya : “ Apakah yang akan kamu lakukan , sekiranya ketika kamu hendak datang ke majlis ilmu dengan melalui sebuah ladang , tiba-tiba kamu dihalang oleh beberapa ekor anjing ladang itu ? “ . Murid itu pun menjawab : “ Saya akan menghalau anjing-anjing itu wahai tuan guru ! “ . Tanya Si Syeikh lagi : “ Kalau anjing-anjing itu tetap tidak mahu pergi ? “ . Jawab si murid pula : “ Saya akan cuba lagi menghalaunya “ . Syeikh pun bertanya lagi : “ Jadi , kalau anjing-anjing itu tetap tidak mahu pergi setelah kamu halau beberapa kali ? “ . Murid itu pun terdiam memikirkannya . Lalu Si Syeikh pun memberikan jawapannya berupa satu simbolik dan hikmah kepada kita , dengan katanya : “ Wahai muridku ! , Bukankah lebih mudah , andainya kamu memberitahu kepada tuan punya ladang itu dan meminta dia menjaga anjing-anjingnya agar tidak mengganggu kamu ? “ .

Ya ! di alam ini semuanya di bawah kekuasaan Allah Ta’ala dan pemeliharaan-Nya , samada yang baik ataupun yang buruk , oleh itu bukankah lebih beradab dan lebih baik kita memohon kepada Allah Ta’ala , agar menjauhkan kita daripada segala perkara yang buruk dan bencana itu ? .


[color=blue] 2 – Majlis membaca Yasin , tahlil , selawat dan kenduri kerana memasuki rumah baru itu sememangnya TIDAK PERNAH DITUNJUKKAN OLEH NABI MUHAMMAD S.A.W , yang ada hanyalah amalan yang disebut di atas . Akan tetapi , tradisi masyarakat kita yang mengadakan “ Majlis Doa Selamat & Kenduri “ kerana memasuki rumah baru , BUKANLAH PULA SATU PERKARA YANG BURUK DAN JELEK , sama ada menurut kaca mata syariat kita , mahupun adat . Ini disebabkan , mereka mengadakan bacaan tersebut sebagai amalan mengambil berkat ( tabarruk ) dengan bacaan Al-Quran Al-Karim , dan juga dengan doa dan tahlil . [/color]

Apatah lagi , menurut keterangan beberapa riwayat , ada disebut bahawa satu rumah yang lama ditinggal , biasanya menjadi kediaman kepada jin . ( Lihat buku : MERAWAT KEMASUKAN JIN DAN HISTERIA oleh Syeikh Abdus Salam Bali , halaman 42 & 108 ) . Begitu juga , jin dan syaitan juga sangat suka mendiami rumah yang mempunyai banyak patung-patung dan lukisan-lukisan bernyawa , sebagaimana yang dijelaskan di dalam beberapa hadis. Jadi dengan mengadakan kenduri doa selamat seperti ini , insya-Allah , berkat bacaan Al-Quran Al-Karim dan solat berjemaah di dalamnya , dan disertakan pula dengan bacaan wirid dan zikir , syaitan dan jin tidak akan mengganggu ahli rumah itu . Tapi , jangan pula selepas majlis itu , para penghuni rumah itu pula yang “ mengikut “ hawa-nafsu syaitan sehingga melakukan 1001 maksiat kepada Allah Ta’ala !? .

Selain itu , kenduri ini juga boleh merapatkan silatur-rahim dan ukhuwwah di kalangan jiran-tetangga , khasnya bagi masyarakat kota yang suka mengamalkan budaya hidup “ nafsi-nafsi “ ( sendiri-sendiri ) tanpa mahu menjalinkan ukhuwwah dan silatur-rahim. Kenduri ( memberi makan ) merupakan satu perkara yang memang digalakkan oleh Islam , dan kita juga hendaklah memahami , bahawa memang mentaliti masyarakat kita abila ditarik kepada dakwah , ialah dengan mengadakan “ KENDURI & MAKAN “ .

Ada banyak sebenarnya perkara-perkara yang kita lakukan TIDAK PERNAH DITUNJUKKAN OLEH RASULULLAH S.A.W itu sendiri , dan tidak pula Baginda s.a.w pernah menegahnya . Lihat sahaja amalan kita di Bulan Ramadhan Al-Mubarak , contohnya : Menghantar hidangan ke rumah jiran-tetangga . Adakah ianya Bid’ah , kerana ianya tidak pernah ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w ?.

Begitu juga dengan kebiasaan “ MENCIUM TANGAN “ di antara isteri dengan suaminya . Di antara anak-anak dengan ibu-bapa mereka . Adakah perkara ini pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w itu sendiri ? . Dan adakah pula ianya boleh dikatakan sebagai Bid’ah Dholalah ( Yang Sesat ) ?.

Begitulah halnya dengan masalah kenduri di atas , maka selagi Majlis Kenduri & Doa Selamat itu , tidak terkeluar daripada tuntutan doa , tuntutan ber “tabarruk” dan tuntutan ukhuwwah yang ditetapkan oleh Islam itu sendiri , maka ianya tidaklah mengapa ( tidaklah berdosa ) .

Sekian . Wallahu A’alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad .

RUJUKAN

1 - Jawapan Lisan Oleh Syeikh Solleh Hamdi As-Sisi
(M.A – Hadis , Universiti al-Azhar ) .

2 – DOA & DZIKIR PILIHAN ~ Almarhum Syeikh Abdul Aziz Bin Abdullah Bin Baz

3 – ADZAKRUL YAUM WA LAILAH ~ Maktabah Hashim Lit Turast , Kaherah .

4 - MERAWAT KEMASUKAN JIN DAN HISTERIA ~ Syeikh Abdussalam Bali ~ Pustaka Ilmi.

5 – MAUSU’AH AL-HADIST SYARIF ~ Sakhr Software Co. Egypt.

و إلى اللقاء إن شاء الله تعالى
والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

Post a Comment